Groep 7: Verslag bezoek Synagoge

ingevoerd op 11-12-2015

Zoals beloofd is hier het verslag, getypt door Meike:

Donderdag 10 december gingen we met de hele klas naar een Synagoge in Alkmaar. Toen we er waren kwam een meneer met een keppeltje op (een keppeltje is een soort mutsje die sommige joden dragen) naar ons toe en zei dat we binnen mochten komen. We liepen met zijn allen naar binnen. Daar binnen vertelde die meneer allemaal dingen over het joodse geloof. Daarna nam die meneer ons mee naar een ruimte waar een paar tafeltjes en stoelen stonden en een grote boekenkast met allemaal boeken over het joodse geloof. De meneer legde uit dat ze daar elke zondag aan een paar kinderen lesgaven over het joodse geloof. Hij liet ons ook een poster zien met daarop het alfabet in het Hebreeuws. Daarna bracht die meneer ons mee naar een klein kamertje waar een plaat aan de muur hing en op die plaat stonden allemaal namen met leeftijden. De meneer legde uit dat dat alleen mensen uit Alkmaar waren die in de 2e Wereldoorlog zijn overleden. We waren allemaal een beetje sprakeloos. Daarna zei die meneer dat als we dat wilden, we een keppeltje op mochten doen. Daarna nam de meneer ons mee naar een soort van kerk.  We gingen op een bankje zitten en de meneer vertelde allemaal dingen over de Synagoge. Daarna hadden we ook nog besproken wat je daar allemaal kon doen en je mocht toen ook nog vragen stellen. Toen het tijd werd om weer naar school te gaan, bedankten we die meneer nog en toen gingen we weer terug naar school. Ik vond het een heel leuk uitje!

Meike